Hoe ben je bij de cliëntenraad terechtgekomen? 
'Mijn vrouw kreeg al enige tijd thuiszorg via Marente en we waren ook al jarenlang lid van de Ledenservice. In het magazine Thuis! viel mijn oog op een oproep voor nieuwe leden van de cliëntenraad. Dat sprak me aan. Ik heb contact opgenomen en een vergadering bijgewoond – en daarna ben ik gebleven. Dat is inmiddels ruim een jaar geleden. In de tussentijd is mijn vrouw helaas overleden, maar ik draag nog steeds met liefde mijn steentje bij aan de zorg.'
Wat maakt het werk in de cliëntenraad zo waardevol?
'Je bent een belangrijke schakel tussen wijkverpleging, mantelzorgers en de organisatie. Vanuit mijn persoonlijke ervaring weet ik hoe belangrijk goede professionele zorg is, juist in combinatie met mantelzorg. Er gebeurt veel in de zorg, ook politiek. Meedenken en richting geven aan veranderingen geeft mij energie en voldoening.
Er is bovendien een sterke teamspirit, zowel binnen de raad als met het management van Marente. De cultuur is open, er wordt goed geluisterd, en er is ruimte voor kritische noten. Als lid van de cliëntenraad heb je écht invloed. Wat je inbrengt, telt mee.'
Waar praten jullie over?
'We denken mee over de toekomst van de thuiszorg en VPT (Volledig Pakket Thuis). We volgen kritisch wat er gerealiseerd wordt binnen Marente en zoeken samen naar oplossingen voor grote uitdagingen: personeelstekorten, vergrijzing, het feit dat mensen langer thuis blijven wonen en het aantal verpleeghuisplekken niet toeneemt. Als cliëntenraad kun je daarin echt het verschil maken.'
Heb je een tip voor mensen die overwegen lid te worden?
'Kom gewoon eens kijken! Je kunt één of twee keer vrijblijvend aanschuiven bij een vergadering. We vergaderen zo’n tien keer per jaar, overdag van 10.30 tot 13.00 uur – inclusief een lekkere lunch. De sfeer is ontspannen en informeel. Iedereen is welkom. Stuur gerust een mailtje of bel me even.'
Bij Marente heeft elk verpleeghuis en iedere thuiszorg/VPT-afdeling een eigen cliëntenraad (CR). De voorzitters van deze raden vormen samen de Centrale Cliëntenraad (CCR). De cliëntenraden denken actief mee over het organisatiebeleid en geven mede richting aan de toekomst van de zorg.
Lees ook het verhaal van Liesbeth van der Niet, voorzitter cliëntenraad Jeroen