Waarom is de Cliëntenraad belangrijk? 
‘De Cliëntenraad speelt een onmisbare rol binnen Marente. Zeker met de grote uitdagingen waarvoor de zorg staat. Dan is het belangrijk dat er een orgaan is die de stem van bewoners en hun familie vertegenwoordigt. Als Cliëntenraad denken we kritisch mee. We willen vanaf het begin betrokken zijn bij vraagstukken en constructieve feedback geven.'
Werk je veel samen?
'Het overleg met de locatiemanager van Jeroen voelt als samenwerken. We worden betrokken in de plannen en de uitdagingen waar de zorg voor staat. We praten mee over hoe we met minder zorgmedewerkers toch goede zorg kunnen bieden. Ik ben er trots op dat we écht een onderdeel zijn van dat gesprek.
Ik ben ook vice-voorzitter van de Centrale Cliëntenraad en overleg regelmatig met de Raad van Bestuur. Dat is ook een prettige samenwerking. Er is openheid en toegankelijkheid. Dat geldt ook voor het contact met de Cliëntenraden van de andere locaties.'
Wat is de grootste uitdaging van de Cliëntenraad?
'Het contact met bewoners en hun families is een uitdaging voor de Cliëntenraad. We zijn er voor hun medezeggenschap, maar hoe zorgen we ervoor dat bewoners ons weten te vinden en met de juiste vragen naar ons toe komen? De band die bewoners met Jeroen hebben, is ook veranderd doordat hun verblijfsduur korter is geworden. Bewoners zitten vaak in hun laatste levensfase. Dit maakt het lastiger om met hen, en hun familie, in contact te komen en ze te betrekken. Eén van onze speerpunten is dan ook om na te denken over hoe we medezeggenschap in de toekomst kunnen vormgeven.'
Waar ben je trots op?
'We worden heel erg uitgenodigd om onderdeel te zijn van de vraagstukken die er liggen. Dat we dat actief doen, onze rol daarin pakken, daar ben ik trots op!'
Lees ook het verhaal van Tom van Schie, voorzitter Cliëntenraad thuiszorg